W naszej szkole ruszają zajęcia prowadzone metodą prof. Alfreda Tomatisa!
W ramach projektu "Aktywna Tablica SPE" nasza szkoła uzyskała wsparcie finansowe na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do prowadzenia terapii różnego rodzaju zaburzeń procesów uczenia się i niepełnosprawności oraz do pracy z dziećmi mającymi trudności w edukacji szkolnej. Dzięki temu nasi uczniowie będą mieli możliwość korzystania z tej fenomenalnej metody popularnej na całym świecie.
Czym jest metoda Tomatisa?
Metoda prof. Alfreda Tomatisa ( zwaną inaczej audio- psycho- fonologią) jest formą stymulacji mózgu, podczas której zmienia się słuch i stymuluje się nerw przedsionkowy. To wszystko odbywa się za pomocą wyspecjalizowanego sprzętu zwanego elektronicznym uchem. Przekazuje ono dźwięki przez słuchawki zakładane na uszy. Każde nagranie muzyki i głosu zastosowane podczas terapii jest nieustannie zmienianie za pomocą specjalnych ustawień, parametrów i filtrów kontrolowanych elektronicznie. Neurologicznym efektem tej stymulacji jest poprawa słuchania.
Najpopularniejsza muzyką używaną do terapii jest muzyka Mozarta. Ma ona w sobie rytm zgodny z rytmem bicia serca płodu, zawiera też dużo wysokich częstotliwości aktywujących mózg. Uspokajająco zaś działają chorały gregoriańskie, w ich rytmie możemy znaleźć idealny rytm bicia serca, a zatem działają wyciszająco na system nerwowy. Nagrany i wysoko przefiltrowany głos matki wprowadza dziecko w fazę „powrotu do łona” i jest odpowiedzialny za odbudowę tych połączeń neuronowych w mózgu, które powstały podczas rozwoju płodu w łonie matki, a które z różnych powodów uległy zniszczeniu. To tzw. druga szansa na pobyt w łonie matki i okazja do „ponownych narodzin”, kiedy proces odbudowy połączeń neuronowych w mózgu dziecka zostanie zakończony.
W terapii mamy stałe fazy, których właściwości i czas trwania są indywidualnie dostosowane do potrzeb pacjenta.
Dla kogo terapia?
Metoda Tomatisa polecana jest w szczególności dla dzieci i młodzieży z różnorakimi dysfunkcjami, a więc m.in.:
- ruchowymi i słuchowymi, zaburzeniami w rozwoju motoryki małej i dużej,
- dla dzieci niedosłyszących, z mózgowym porażeniem dziecięcym, epilepsją, afazją, czy dysleksją,
- z zaburzeniami rozwoju psychicznego, autyzmem, zespołem Downa,
- z nieprawidłowym rozwojem mowy i języka,
- z upośledzeniem zachowania, nadpobudliwością psychoruchową i zaburzeniami funkcjonowania społecznego.
Do częstych klientów ośrodków oferujących terapię uwagi słuchowej metoda prof. Alfreda Tomatisa należą też osoby dorosłe, u których stwierdzono m.in. depresję, stres, chorobę Mniere’a , a także ci, którzy mają problem z nauką języków obcych.
Korzyści
Audio-psycho-fonologia jest skuteczną metodą, która przynosi poprawę w codziennym funkcjonowaniu, a także wspiera procesy edukacyjne i stymuluje rozwój. Dźwięki, które pacjent słyszy przez specjalne słuchawki, stymulują cały układ nerwowy i fizjologiczny, w szczególności mózg oraz wpływają na koordynację pomiędzy dwoma półkulami. Dzięki temu poprawia się mowa i komunikacja, dynamika mózgu, kojarzenie i procesy myślowe, a także psychika i funkcje motoryczne.
Według prof. Tomatisa „Ludzkie ucho jest stworzone(…) zaprojektowane do słuchania i słyszenia. Zakłócenia, które się pojawiają, powstające blokady, przyczyniają się do tłumienia motywacji i zakłóceń w komunikacji. Ci, którzy nie doświadczyli prawdziwego słuchania, nie wiedzą, co tracą, żyjąc w sferze tych zakłóceń” (Tomatis, 1991)